Indoiala de sine

16 01 2010

Îndoiala de sine este ceva cu care te lupti toată viaţa, de la testele din scoala generala pana la reuşita in viata profesionala. Este un sentiment uman, care insa poate face rău unor oameni, din cauza experientelor de viata sau a temperamentului. 

Îndoiala de sine te face să te simţi singur. Uneori crezi ca esti singura persoana din lume care suferă de o criză de încredere şi atunci ai dori sa fii mai mult decat vecinul sau colegul tau, care in ochii tai nu are probleme. Ei bine, iti pot garanta că si colegul tău are cel putin la fel de multe îndoieli despre el însuşi asa cum fiecare din noi avem.

Nu vei fi niciodată în măsură sa scapi de îndoială în întregime, dar prin educatie si antrenament poti aplica in viata cinci sugestii care iti vor diminua durerea atunci când gândurile întunecate sunt toate in jurul tau. 

1. Du-te înapoi în timp: Primul pas in depăşirea indoielii de sine este de a recunoaşte că ea exista. Gândeste-te la circumstanţele care te-au facut sa te simti nesigur şi incearca să observi cauzele. Există situaţii speciale (de exemplu, ai un sef nou, trebuie sa vorbesti în public), care favorizeaza indoiala de sine. Noteaza-ti cum ai trecut peste acele momente cu succes. Iti va folosi. Cunoaşterea şi recunoaşterea succeselor din trecut iti va consolida curajul si incredera in sine cu privire la ceea ce se poate realiza în viitor. 

2. Infrange-ti gândurile îndoielnice: pe o colala de hartie, pe coloana din dreapta scrie gândul care te framanta, iar în coloana din stanga, scrie faptele care contestă îndoiala de sine. Presupun că iti este frică de a invita un coleg nou la masa de prânz pentru că iti este frică ca nu vei avea nimic de vorbit despre/cu el/ea şi, evident aceasta este o situatie neplacuta. Pe coloana din dreapta vei scrie „putem vorbi cel puţin o oră despre relatia de servici, apoi despre ce a făcut înainte de această vizita”. 

3. Păstreaza un jurnal: Dacă esti o persoană care ai o mulţime de îndoieli de sine, atunci este timpul pentru un test. În cursul unei singure zile, scrie toate lucrurile – simple si complexe – pe care le-ai realizat fara probleme. Acestea pot fi de genul „neprezentare la sedinta de colectiv” sau „am avut o conversatie excelenta cu … la o cafea.” Apoi, notaţi lucrurile care nu au mers atât de bine. Vei observa în mod inevitabil, că lista de lucruri care au mers bine depăşeşte de departe lista de lucruri care nu au fost de succes. 

4. Cheama-ti „laudatorii”: Cei dragi noua vad viaţa noastră mult mai obiectiv decât noi insine. Ca introvertit natural, te poti îndoii uneori de abilităţile tale şi atunci când cineva nu răspunde în felul în care tu te aşteptai, poti avea excese paranoice. Este întotdeauna momentul sa apelezi la unul dintre cei mai buni prieteni, astfel încât sa te asiguri că ceea ce faci este bine. 

5. Sărbătoreste succesele: Atunci când o situaţie de care te-ai îndoit se dovedeşte ca evolueaza mai bine decât te-ai aşteptat, nu trece imediat la următorul lucru. Ia  o clipă şi recompensează-te pentru acest rezultat pozitiv. Fă ceva ce iti place: ia masa in oras sau cumpara-ti ceva ce iti doreai. In acest fel în memoria ta se va aseza bine emoţia pozitiva, catre te va ajuta la trecerea peste urmatoarea indoiala de sine.

Succes.


Acțiuni

Information

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s




%d blogeri au apreciat asta: